صفحه شخصی حسین‌علی واعظی‌پور   
 
نام و نام خانوادگی: حسین‌علی واعظی‌پور
استان: تهران - شهرستان: تهران
رشته: دکتری عمران
شغل:  سیاستگذاری و مدیریت منابع آب
تاریخ عضویت:  1394/04/26
 روزنوشت ها    
 

 بهره‌گیریِ عاقلانه‌ی ما از تالاب‌ها چه‌قدر بوده است؟ بخش محیط زیست

6

حسین‌علی واعظی‌پور
پژوهشگر مدیریت منابع آب ومحیط زیست


زنجیره غذایی گسترده و تنوع زیستی بالایی در تالاب ها وجود دارد آب زندگی است و تالاب ها بعنوان سیستم های پشتیبانی کننده زندگی هستند که عملکرد چرخه آب را تأمین می کنند. تالابها برای تامین آب و غذای ما حیاتی هستند. جریان آب و زباله را از منابع بالادستی دریافت می کنند و به تثبیت منابع آب کمک می کنند، آب های آلوده را پاک می کنند، حفاظت از ساحل و احیاءآبخوان های آب زیرزمینی بعهده دارند. علاوه بر این، تالاب دارای ویژگی های خاصی به عنوان میراث فرهنگی بشریت است و ارتباطات عمیقی با باورها و شیوه های ما دارد.

دوم فوریه هر سال به عنوان روز جهانی تالاب بمناسبت تاریخ تصویب کنوانسیون رامسر در تالاب ها را جشن بگیریم. این کنوانسیون تنها توافق نامه چند جانبه محیطی است که تا به امروز برای حفاظت و استفاده عاقلانه از تالاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. کنوانسیون تالاب ها، که کنوانسیون رامسر نامیده می شود، معاهده بین دولتی است که چارچوبی برای اقدام ملی و همکاری بین المللی برای حفاظت و استفاده عاقلانه از تالاب ها و منابع آنها فراهم می کند. این کنوانسیون در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر تصویب شد. طرف متعاهدین کنوانسیون متعهد به تعیین تالاب ها در فهرست تالاب های اهمیت بین المللی (به ترتیب در ۸ معیار تعیین شده توسط کنوانسیون) و استفاده از عاقلانه در تمامی قلمرو تالاب ها شدنددر سال ۲۰۱۸ "تالاب برای آینده ی پایدار شهری" نقش تعیین کننده ای را در تالاب های سالم ایجاد می کند که باعث می شود شهرها و شهرها بتوانند از طریق نقش خود در تغذیه آب های زیرزمینی، سیلاب شهری، فاضلاب تصفیه شده، زیبایی شناسی چشم انداز، فرصت های تولید و درآمد را داشته باشد. این کنوانسیون دارای ۱۶۹ طرف متعاهد است که ۲،۲۹۳ سایت رامسر اختصاص داده اند که مساحت ۲۱۵ میلیون هکتار است و یکی از بزرگترین شبکه های حفاظت شده در جهان است.

رویکرد "استفاده عاقلانه" کنوانسیون رامسر در سطح جهان به عنوان اصل مرکزی مدیریت تالاب شناخته شده است. به طور مشخص، رویکرد استفاده عاقلانه در سال ۱۹۷۲، خیلی قبل از کنفرانس ۱۹۹۲ ریو که در آن اصطلاح توسعه پایدار تعریف شده بود، بوجود آمد. همانطور که توسط طرفهای متعاهد کنوانسیون رامسر تایید شده است، استفاده عاقلانه از تالاب ها "نگهداری از ویژگی های اکولوژیکی آنهاست که از طریق اجرای رویکردهای اکوسیستم در زمینه توسعه پایدار به دست می آید". رویکرد استفاده عاقلانه به رسمیت می شناسد جلوگیری از تخریب تالاب ها مستلزم پیوند بین مردم و تالاب ها است و به این ترتیب تاکید می کند که استفاده انسان از این اکوسیستم ها بر پایه پایدار سازگار با محیط زیست است. حال سوال اینجاست ما چقدر از تالاب ها استفاده عاقلانه ای داشته ایم؟

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

شنبه 14 بهمن 1396 ساعت 15:49  
 نظرات